onsdag, august 16, 2006

Advarsel: Kjønnsdust på pr-jakt!

I noen skrekkelige øyeblikk i ettermiddag trodde jeg noen hadde sluppet Per Ståle løs i P2. Men så viste det seg at radioen var innstilt på en helt annen kanal. Synderen er ikke identifisert.

Resultatet var at jeg fikk med meg den mest pr-kåte forfatteren jeg har hørt i hele mitt liv. Internett har sine trolls. Dette må være nynorskforfatternes ekvivalent, og som kjent kan slike trolls ikke temmes, de må bare sultes ut og ignoreres. Men selvsagt bare måtte jeg videre inn i materien.

Ole Idar Kvelvane (who?) har altså skrevet en kronikk i Dagbladet på bakgrunn av sommerens kåring av de beste norske forfatterne - også den i regi av Dagbladet. Kanskje bør man ta slike kåringer med en liten saltklype. Kvelvane har imidlertid valgt å ta pulsen på norsk litteratur med den, samtidig som han stiller diagnose. Så hva er galt med norsk samtidslitteratur? Jo. Det er for mange kvinner som skriver bøker og får dem utgitt. Dette til forkleinelse for mannlige forfatterspirer som skriver mye bedre - i egenskap av å være menn - men som på grunn av en slags kvotering stilles i skyggen.

Kvifor får så mange kvinner gi ut bøker, når menn vitterleg er betre forfattarar, som har større moglegheiter for å nå eit større publikum? (...) Etter mi meining bør dei [norske redaktører] bli meir restriktive med å gi ut kvinnelege debutantar. På den måten vil fleire mannlege forfattartalent sleppe til; talent som i dag får det eine refusjonsbrevet etter det andre.

Han slår altså fast at menn skriver bedre enn kvinner fordi det bare er slik. Han argumenterer med "blikk", "gener" og "kultur", men innrømmer over for PSL at han aldri leser ferdig bøker av kvinnelige forfattere. Han skynder seg imidlertid å gi kvinnene plass i andre kunstformer. Det er romanen kvinnene ikke har forstått seg på - kanskje fordi, sier han: ...eg ser for meg ein litt stiv, svart dress, bowlerhatt og stokk når eg tenkjer på romanen som form, og i alle fall ingen kjole.

Dette er morsomt på grensen til det pinlige. Han avskriver altså kvinner som romanforfattere fordi de fremdeles blir... oppdratt til å sjå på verda med eit passivt blikk, eit blikk som ikkje skal sjå, men bli sett (i motsetning til menn som oppdras til å sjå aktivt, og då helst på det andre kjønnet.)...?

Ærlig talt, Dagbladet! Hvem måtte han... eh... snakke med for å få dette på trykk?

6 kommentarer:

Undre sa...

[Brekke seg og sende det i posten til Kvelvane]

...nuff said...

Ane sa...

Det er rett og slett for teit til å kunne ta alvorlig. Men om ikke annet fikk han fortalt verden at han har gitt ut bok!

Skorpionkvinnen sa...

Jeg må innrømme at jeg bare så en overskrift eller noe sånt, og tok det for å være ironi/tullogtøys. Men hvis det var ment alvorlig, så hjelpe meg....det finnes mye rart der ute....

Anonym sa...

En skulle jo ønske dette var en dårlig spøk, eller noe, for å få mer PR. Men det er nok ikke det. Sukk.
Som om vi ikke hadde nok hjernedøde idioter som får spalteplass om dagen...

Anonym sa...

Vel.
Etter å ha lese kronikken er det to ting som slår meg:
1. Han er ikkje akkurat den skarpaste kniven i skuffa (bombe).
2. Han skriv ikkje særskilt bra heller, språket er rett og slett dårleg.

Konklusjon? Eg er overraska over at han i det heile har fått gove ut ei bok, og synes litt synd på stakkarane (både kvinner og menn) som vart refuserte til fordel for han.

Jaja.

Forresten kjekt å sjå at du er attende :)

alliene sa...

Ser at det hersker en viss uenighet om hvorvidt dette egentlig er en (dårlig) spøk, et pr-stunt eller en ektefølt ytring. Jeg tror det er en blanding mellom alternativ 1 og 2, men ser at mange har tatt ham alvorlig.

Vel. Tiden vil forhåpentlig vise at han ikke har rett i det han skriver. Og jeg er helt enig med deg, Guri, det var ikke spesielt velskrevet heller, så jeg vet ikke om den "reklamen" eventuelt er så bra for ham. Han mistet i alle fall meg som leser. Ikke at det kommer til å koste ham nattesøvnen...