fredag, juni 10, 2005

Relasjonsfirer

Tema: Relationer
(Relationer kan här tolkas som antingen förhållanden eller relationer med sin omgivning)


Jeg velger å forholde meg til en vid betydning av ordet "relasjoner" - er ikke det naturlig hvis man bruker det norske ordet, tro?

1. Vad innebär en relation?
Kontakt mellom mennesker - over tid - på mer eller mindre personlig og intimt plan. Noen relasjoner er jobbrelatert, andre perifere bekjente, nære venner, familie og partner

2. Hur gör man för att utveckla en hållbar relation?
Det må i hvert fall være gjensidig initiativ inne i bildet. Enveiskjøring holder ikke.

3. Vad gör man om en relation inte fungerar?
Det kommer an på relasjonens natur. Noen relasjoner jobber man hardt for å opprettholde, andre får man et mer kynisk forhold til.

4. Hur ser dina erfarenheter av relationer ut?
Jeg er en person med mange relasjoner. Både i form av mange nære venner, stort kontaktnett og det faktum at jeg kommer relativt lett i prat med folk. MEN jeg er ingen relasjonsbygger for relasjonsbyggingens skyld. Det må være en hensikt for meg - felles interesse, gjensidig ønske om kontakt e.l. for at jeg skal starte en ny relasjon. Jeg er ikke en person som "samler på kontakter" fordi jeg aldri vet når jeg kan få "bruk" for dem. Og dermed har jeg vel avslørt at jeg ikke har noen selgerprofil...

Ellers har jeg marginal erfaring med dårlige relasjoner. Ting som ikke fungerer fikses eller slippes.

Og det var
Fredagsfyran igjen.

Ingen kommentarer: