mandag, desember 19, 2005

Nå har vi vaska...

... noen gulv og spesielt utsatte vinduer, tørket støv i bokhylla, luftet tepper, kokt lammelår og gome, bakt noen veldig få og utvalgte sorter (espressotopper, kolakaker, kakemenn), kjøpt de fleste julegavene, rundvasket kjøkkenet, vasket trekket på sofaene, sortert i dypfryseren...

Å ta seg fri et par dager før jul hørtes ut som en genial idé for noen uker siden - nå er jeg ikke så sikker lenger. Etter å ha løpt rundt for å sondere markedet for rattkjelker, lett etter den ultimate ektefellegave, brukt et uanstendig beløp på filmer som strengt tatt ikke kan linkes til julegavekostnadene fordi de ikke er til andre og pådratt meg tidenes skallebank, er jeg litt usikker på om jeg gleder meg til morgendagens fritimer likevel...

Fordelen med å jobbe fullt frem til jul hadde vært at man a) hadde sluppet å se stuegolvet og vinduene i dagslys og lav sol b) ville lagt lista lavere og får unna det viktigste likevel.

Nuvel. I morgen begynner jeg dagen med en treningsøkt og går på med krum hals.

Juletradisjoner i memeform - igjen rappet fra Ine:

1. Har du ekte eller fake juletre?
Ekte, selvfølgelig. Og edelgran bør det være.
2. Har du julebelysning utendørs også?

Ja – på en liten busk i en krukke på terrassen har vi dandert belysning. Men ingenting kulørt, ingenting som blinker, og ingen lyskabler rundt karmer osv… *grøss* Og så har naboen lys på busken i innkjørselen, så vi slipper.
3. Hva er din julesangfavoritt?

Fairy tale of New York - The Pogues og The Little Boy that Santa Claus forgot – fra Holly Ivy med Natalie Cole. Og så elsker jeg å synge Deilig er jorden i kirken på julaften eller førstedag.
4. Hva foretrekker du å spise på julaften?

Juletorsk med poteter, grønnsaker, sandefjordsmør og grov sennep. Og riskrem med jordbærcoulis. Eventuelt multekrem.
5. Åpner du noen gaver før 1.juledag?

Ja. Men da jeg feiret i USA for mange år siden, var det, amerikansk tradisjon tro, åpning av julegaver førstedag. Og det synes jeg egentlig var en overraskende ok greie.
6. Har du fremført julesanger offentlig?

Mange ganger. I kor og som julebukk. (!)
7. Hva er den beste julegaven du har fått?

Jeg husker at jeg fikk mamma til å pakke inn en dyr jeans som jeg visste jeg skulle få. Og da jeg skulle åpne den, lå det i tillegg en genser der som jeg om mulig hadde ønsket meg enda mer! Og for fire år siden fikk jeg beskjed om at jeg slapp å betale for en dyr fertilitetsbehandling - rett og slett pga heldig timing. Gaven(e) kom riktignok nokså nøyaktig ni måneder senere...
8. Hva er din favoritt-julefilm?
Love Actually, actually. Jeg har aldri vært vant til Disney eller Tante Pose. Jeg sang nemlig i kor i hele barndommen, så vi ble skysset til øvelse i kirken idet na-na-na-na fra Tre nøtter til Askepott tonet inn.
9. Har du noensinne laget en snømann?

Ja, men det er noen år siden nå… Ganske snøskrint her i sør for tiden.
10. Smugåpner du gaver før julaften?

Nei.
11. Hva er i toppen av ditt tre?

Stjerne.
12. Eier du en nisselue?

Tro det eller ei…
13. Når var siste gang du ble avbildet med nissen?

Tror ikke jeg har et eneste nissebilde.
14. Har du startet julehandelen ennå?

Ja. Som vanlig var jeg tidlig ute og begynte i slutten av oktober. For så å hvile komfortabelt på mine laurbær og kjenne panikken i disse dager.
15. Har du godteri på juletret?

Nei
16. Hvem er den vanskeligste å kjøpe gaver til?

Besteforeldre, foreldre og svigerforeldre som har alt og ikke ønsker seg noe…
17. Hvem er det enklest å kjøpe gaver til?

Ungene i familien. De store og de små.
18. Hvor gammel var du da du fant ut at julenissen ikke finnes?

Aner ikke. 5?
19. Hva består din julemorgen i?

Åpne ”morgengaver” med ungene. God julefrokost. Julemusikk og stearinlys. Film kanskje?
20. Drikker du gløgg?

Ja – men hold rosinene utenfor! Soggy rosiner er om mulig enda mer kvalmende enn tørre… I år blir det romjuls-gløggfest i heimen med herværende og borteboende venner.
21. Hva ønsker du deg aller mest til jul?

Fleecejakke, bøker, DVD’er, musikk, kaffe og knask, ring, smykke, gavekort på klær, sengetøy, vin, spill, storbyweekend m/barnevakt...

Men etter at man fikk barn, må man stikke fingeren i jorda og erkjenne at man i større grad overlates til seg selv når det gjelder materielle behov. Eller man må sette alt inn på å karre til seg det man trenger på geburtsdagen sin…

7 kommentarer:

Anonym sa...

hei der! Helt enig i at rosinene ikke har en naturlig plass i gløggen:)

Gleder meg til å treffe dere i jula! tusen takk for et veldig fint julekort!

Nå skal jeg ut å finne noe gøy til dine små!

VI sees!

OKL

Anonym sa...

Rosiner har ingenting i noen ting å gjøre, så jeg kan ikke si meg mer enig! :D

alliene sa...

Hei OKL
- blir koselig å se deg 2. juledag(?) - eller før. Velkommen - anytime.

Røverdatter - jeg har plukket rosiner ut av bollene siden jeg var 4 år.

Anonym sa...

Ja, jeg og! Og det verste er hvis man tror man spiser noe rosinfritt, men allikvel "møter" en...

saccarina sa...

Hah! Gommeoppskriften din er ingenting sammenlignet med min. Der må det kokes i minst 6 timer. Men så er den god også!

Dessverre hadde jeg ikke krefter til å gjøre noe mer etter at jeg hadde laget gomme.

Mac sa...

hva er gomme for bingen? høres udigg ut.. men altså, ingen fordommer her, bare uvisshet :)

a

alliene sa...

Saccarina - det er vel en av variantene med "man tager 10 liter h-melk og knuser 25 egg"? :) Min er i alle fall rosinfri (bombe..) og kanelfri. Helt plain, men veldig god!

AnneMa - gomme er en variant av mysesmør. Eller er det omvendt, tro? I alle fall; melk og egg som kokes til det skiller seg og blir til en fast masse. Smaker übergodt på lefse og mørkt brød. Du skal få en smak hvis du kommer på besøk! :)