torsdag, januar 25, 2007

No Logo II

Sist lørdag fikk jeg bakoversveis i Spektrum, men stemningen var egentlig satt tidligere på ettermiddagen. Vi hadde bestemt oss for å spise på et sted i nærheten og siden det ville bli en viss pågang, henvendte vi oss til den valgte restauranten i god tid på forhånd for å bestille plass. På oppfordring organiserte vi også en forhåndsbestilling fra alle 16 gjestene som ble oversendt pr mail to dager før besøket.

Vi ankommer en overfylt restaurant og treffer, som ventet, mange i samme ærend som oss. Heldigvis står bordet klart og vi mener oss ute i god tid - to timer før showstart. Vi stusser litt over at det ligger menyer fremme, men tenker at de har tenkt på drikkebestillingen. Den gang ei. Bestillingen vår er ikke kommet frem. Kveldens koordinator har heldigvis med seg en utskrift av mailen med bestillingen og denne overleveres personalet, med beskjed om feil kan skje, men at vi håper de dermed kan prioritere oss, selv om vi ser det er stor pågang i dag.

Etter 30 minutter begynner vi å etterlyse maten. Det er ikke antydning til beklagelse i stemmen til kelneren når han sier, slapp av, bare gå og sett dere(!) - den kommer, alt går sin gang. Det er tross alt mat til 16 personer vi snakker om, så det tar sin tid (!!) Lettere amper setter den utsendte seg og meddeler beskjeden til resten av selskapet.

Etter 50 minutter henvender vi oss igjen, og får på nytt beskjed om at alt går sin gang, og det vil være klart innen 10 minutter. Vi gir beskjed om at stemningen nå er laber og ber dem(!!!) ordne kaffe til de voksne og brus til de små - all drikke er forlengst konsumert og tisset ut igjen. De skal "se hva de kan ordne"... På dette tidspunktet lodder jeg stemningen for å reise oss og gå og få oss en hamburger et annet sted, men vi innser at tiden ikke er på vår side uansett, så vi blir.

Etter 1 time og 10 minutter kommer maten. Man gjør et halvhjertet forsøk på å gi oss gratis drikke, men tilbudet når bare frem til halve selskapet. Maten er ikke i samsvar med bestilling og den er lunken(!!!!). Men vi har ikke noe valg. Vi tar det vi får, spiser i en viss fart, står i nok en kø for å betale og må løpe for å rekke forestillingen i Spektrum.

En enkel beklagelse der og da hadde langt på vei kunnet rette opp noe av inntrykket. I stedet ble vi møtt med en sjeldent passiv holdning. Sorry seems (som kjent) to be the hardest word. Vi har selvsagt fortalt dem hva vi synes i etterkant. Kanskje kunne man ikke forvente annet på dager som denne. Kanskje fikk vi oss nok en velfortjent lærepenge. Men vi mente vi hadde tatt våre forholdsregler.

Dette ble i alle fall et ufornøyelig restaurantbesøk. Og det eneste vi kunne gjøre der og da var å la være å tipse. Ooooh - hvilken trussel for en kjederestaurant!

(Post-post: I dag fikk vi tilbakemelding fra Egon! Utdrag fra mailen:

"...Lørdag er over i historien, så vi får ikke gjort noe med denne dagen. Men dersom det lar seg gjøre å ta opp ett nytt besøk, inviterer vi svært gjerne dere hit på vår regning.
Om dette lar seg gjøre samlet vet jeg ikke, men familiene er også velkomne til å gjøre dette hver for seg.

Dersom det kunne vært et ”plaster på såret”, kunne vi utstedt verdisjekker og sendt i posten til dere. Vi ønsker i hvert fall å gjøre opp for oss, for det vi ikke klarte å levere..."


Se der ja! Det rettet opp inntrykket en hel del.)

3 kommentarer:

Rambukk sa...

Utrolig arrogant. Neste gang får du bruke blogrollen din for alt den er verdt (lytt til erfarne fjellfolk etc..). For å si det sånn, jeg tror nok Egon hadde havnet langt nede på lista over mine anbefalinger.. Håper resten av helga var fin.

Handbag sa...

Maks uflaks er vel det man kaller slikt. Kjedelig. Jeg minnes sist jeg var på akkurat dette stedet, at man selv gikk til kassen for å bestille, litt sånn semi-selvbetjening. Praksisen er tydeligvis endret uten at det ser ut til å ha ført til mindre mas for gjestene.

alliene sa...

Rambukk - jeg vil påstå at vi her også trodde vi visste hva vi gikk til, man forventer ikke gourmet og service på hender og føtter på Egon; og likevel ble vi skuffet. Nå har de jo gjort et godt forsøk på å plastre såret. Det skal de ha.

Handbag - sikkert litt uflaks, ja. Vi visste om denne semi-selvbetjeningen og denne eksisterer fremdeles, men regnet med at det ikke ville gjelde oss, siden vi hadde forhåndsbestilt og servitøren fikk en liste med bestillingen vår da mis-kommunikasjonen kom for dagen...